Wednesday 22 April 2015

Kirjan ja ruusun päivä ja Hotakaisen Kantaja 23.4.2015!


Rosebudilla on Kirjan ja ruusun päivä joka päivä, mutta erityisesti torstaina 23.4. puotimme Gaudeamus Kirja & Kahvi juhlii Kari Hotakaisen kanssa.

Hotakainen vierailee kello 15.30 kaupassamme Kaisa-talossa (Yliopiston metroaseman yläpuolella, Yliopiston kirjaston talo).

Kantaja on tämänvuotinen kaupanpäälliseksi annettava kirja Kirjan ja ruusun päivänä. Kantajan saa yli 15 euron kirjaostokseen mukaan. Koska koko Suomen kirja-asiakkaat lukevat hetken samaa kirjaa, tätä nimitetään myös Suomen suurimmaksi lukupiiriksi.

Annetaanpa lahjasta hieman esimakua:

Kumipuku ja sidonnat eivät ole minun juttujani, mutta ehkä tuona iltana olisi pitänyt olla kokeilevampi. Siitä on nyt kaksikymmentä vuotta. Jos olisin suostunut hänen eloisiin leikkeihinsä, olisi elämästäni saattanut tulla toisenlainen. Vai muistanko sittenkin väärin? Oliko niin, ettei suhteemme kaatunut minun ilottomaan seksuaalisuuteeni, vaan siihen, että olin yksinkertaisesti hänelle muutenkin liian tylsä? Ja oliko meillä edes suhdetta?
    Kun istun tässä vuokrayksiössäni parvekkeella ja kuuntelen kehätien etäistä huminaa, tunnen outoa kaipausta, vaikken edes tiedä missä hän asuu ja millaista elämää hän viettää. Ehkä hänellä on kaksi lasta, sävyisä mies ja matala tiilitalo keskikokoisen kaupungin laidalla. Hän saattaa olla farmaseutti tai opettaja. Kenties hän joogaa ja käy salilla eikä uhraa ajatustakaan minulle, joka olen tehnyt eilisestä henkisen kotini.
   Tai mistä minä tiedän, minä vain kuvittelen ja kehittelen. Tällainen minusta on tullut, kuvittelija ja kehittelijä.
   Jossittelija.
   Tee ajoissa se, mikä mielessäsi liikkuu, sillä kohta siellä ei liiku enää mikään. Näin neuvoi joku viisas joskus, mutta en kuunnellut häntä.
   Kerron nyt hieman elämästäni sen varalle, että joku teistä joutuisi joskus lausumaan minusta muutaman sanan. Tämä voi kuulostaa oudolta, mutta olen varma että kohta ei kuulosta. ...

* * *


Juhlansa kullakin: Kurvin kirja, os. Hämeentie 48, viettää samaan aikaan Kirjan ja hutsun päivää!

Asiakkaat saavat kaupan päälle Laura Gustafssonin tai Maaria Päivisen romaanin.

Tervetuloa ja lukuiloa!



No comments:

Post a Comment